יוסי כהן - הדרכת טיסה מעשית ותאוריה    052-3658700    
      





הקטנת המהירות


כללי

הקטנת והגדלת מהירות תוך כדי שמירה על גובה כיוון ומהירות קבועים. 

המטרה 

הגברת השליטה במטוס במהירויות שונות. 

 היגוי במהירות נמוכה ו/או גבוהה 

  ככול שמהירות המטוס תהיה נמוכה יותר, כך תהיה השפעת ההיגוי קשה יותר. התנועות עם הסטיק ועם דוושות הרגליים יהיו גדולים, ובעלי משמעות היגוי קטנים יותר. 
הסיבה – מהירות זרם האוויר הפוטנציאלי המגיע להגאים – קטנה, ובלתי משפיעה כמעט. 
ככול שנגביר את מהירות המטוס, כך יגבר זרם האוויר הפוטנציאלי  על כלל הגאי המטוס, והתגובה להיגוי תהיה בלחיצות קטנות, מידיות  ומשמעותיות יותר. 

שיטת הביצוע 

הקטנת מהירות ל- 60 קשר 

1.  בחירת גובה וכיוון רצוי לטיסה (בחירת נקודה רחוקה על אף המטוס)
2.  מנוע ל- 1,600 סל"ד תוך כדי שמירת כיוון.
3.  הרמת האף והחזקתו בקצב נכון, תוך כדי הורדת מדפים ל-  10 מעלות , ותוך כדי התייחסות למד הגובה. חשוב – אין  מורידים מדפים מעל למהירות 85 קשר.
4.  במהירות 65 קשר - פתיחת מנוע ל- 1,800 סל"ד תוך כדי לחיצה קלה על דוושת רגל ימין. (למניעת  סבסוב).
5.  התייצבות על מהירות 60 קשר.
6.  קיזוז לאחור + קיזוז עדין אם יש צורך (לשחרור הלחץ).

הקטנת מהירות ל- 50 קשר 

מהמצב הנתון של 60 קשר - הורדת מדפים ל-  20 מעלות תוך כדי החזקת האף על הגובה הנבחר,  קיזוז אחד נוסף לאחור. 

הקטנת מהירות ל- 40 קשר 

הורדת מדפים ל-  30 מעלות תוך כדי פתיחת מצערת ל - 2,300  סל"ד ולחיצה חזקה יותר על דוושת רגל ימין. קיזוז בהתאם. 
חשוב – על מנת לזכור את סדר הפעולות לעניין הקטנת המהירות, לימדו בעל פה: 


מצערת  –  מדפים  –  מצערת  –  מקזז 


חזרה למהירות שיוט 

1.  מנוע - כוח מלא, החזקת אף המטוס מתחת לאופק (שלא יתרומם) . 
2.  מדפים ל-20 מעלות  ,  מהירות עולה. 
3.  במעבר מהירות 55 קשר - מדפים ל-10 מעלות    - החזקת האף. 
4.  במעבר מהירות 60 קשר - מדפים מלא מעלה. 
5.  במעבר מהירות 80 קשר - הורדת סל"ד ל- 2,300 – קיזוז בהתאם. 

  הדגשים 

נקודת המפתח בתרגיל היא קצב החזקת והרמת אף המטוס. 

תיקונים 

תיקוני מהירות יבוצעו ע"י שינוי מצב האף והמנוע במשולב. 
תיקוני גובה יבוצעו על ידי פתיחת/סגירת מנוע ושינוי מצב אף.

סרטון המדגים הקטנת מהירות