ריצת המראה, בכל מטוס, מכל סוג, מכל גודל, צבאי ו/או אזרחי, הינה הדבר החשוב והמרכזי ביותר בתחילתה של כל טיסה.
ריצת המראה נכונה, עפ"י האינדיקציות הנכונות, אמורה לתת לטייס את ההבטחה, שהרמת גלגל חרטום וניתוקו של המטוס מן הקרקע, נעשו בביטחון מיירבי, תוך כדי שמירת הכללים הנכונים.
על מנת לדעת ולהבין את חשיבותה של ריצת ההמראה, יש להבין תחילה, שלכל מטוס, ישנן את האינדיקציות האופרטיביות שלו עצמו.
את האינדיקציות לריצת ההמראה, ניתן לקבל אך ורק בספר המטוס הספציפי עליו אנו טסים. PILOT OPERATING HANDBOOK
(כמו את ייתר האינדיקציות להמשך הטיסה)
ריצת ההמראה, חייבת לכלול מספר אלמנטים/אינדיקציות, החייבות להתקיים. במידה ואחת ו/ או יותר מהאינדיקציות אינן מתקיימות,
יש לבטל את ריצת ההמראה לאלתר.
דוגמא – מטוס צסנה 172
שלוש אינדיקציות לריצת ההמראה:
1. עם פתיחת מנוע מלא - מינימום סל"ד - 2,300
2. מכשירי המנוע (טמפרטורה ולחץ שמן) – בטווח הירוק
3. מהירות – עולה ונבנית עם ריצת המראה. (הרמת גלגל אף – 60 קשר)
כאמור, אם אינדיקצייה אחת איננה מתקבלת ו/או איננה מניחה את דעתנו, יש לסגור מצערת, ולבטל ריצת ההמראה לאלתר, לחזור לרחבת החניה ו/או למוסך ולרשום תקלה בספר המטוס.
לפני יציאה לטיסה על מטוס שאיננו מוכר לנו, יש לבדוק את ספר המטוס הספציפי עליו אנו טסים, ולוודא שאין הנחיות נוספות, לדוגמא:
במידה והוחלף במטוס פרופלר מסוג שונה (עניין המותר עפ"י התקנות) סביר להניח שההוראות ל"מינימום סל"ד" בריצת ההמראה, ישתנו.
הערך החדש של "מינימום סל"ד" חייב להיות רשום בספר המטוס, ולערך חדש זה, יש להתייחס.
החלפת פרופלר אחר במטוס, המשנה את הערך של "מינימום סל"ד" – תהיה בדרך כלל בעלת זווית התקפה שונה במעט, מזו שהותקנה במטוס במקור, ועל כן ההבדלים. חשוב מאוד לשים לב לכך.
במטוסים גדולים ומורכבים יותר, ישנן אינדיקציות נוספות אליהן יש להתייחס בריצת ההמראה, ולדוגמא:
FUEL FLOW – כמות זרימת הדלק למנוע ו/או למנועים
SPEED – V - המהירות ו/או המהירויות השונות החייבות להיות מושגות תוך כדי ריצת ההמראה, עד קבלת ההחלטה להרמת גלגל חרטום.
ובנוסף:
בכל הקריירה התעופתית שלי, נאלצתי לבטל בין 20 ל-25 המראות כתוצאה מאינדיקציות לא טובות שהתקבלו, אם במטוסים
חד מנועיים ו/או דו מנועיים. והסיבות?
- לחץ שמן גבוה מידי
- סל"ד נמוך מהוראות היצרן
- מהירות שאיננה נבנית
- זרימת דלק שאיננה תקינה ו/או איננה עובדת
- רעשים במנוע כתוצאה ממגנטו דפוק ו/או ממצתים דפוקים
התייחסות נכונה לאינדיקציית ריצת ההמראה וההתנהגות בהתאם – מצילה חיים