יוסי כהן - הדרכת טיסה מעשית ותאוריה    052-3658700    
      





מצפן מגנטי


מחט המצפן עשויה מפלדה - מגנטית.

2.    הנוזל שנמצא בתוך התא המכיל את המצפן,  הינו קרוסין.

3.    הכרטיס המגנטי עליו טבועים הכיוונים (N-S-W-E ) נע בחופשיות מלאה - רק על המישור האופקי. במישור האנכי יכול הכרטיס המגנטי להגיע עד לשיפוע של ° 18 , אולם האינדיקציה   ע"י המצפן המגנטי (בנסיקה ו/או בהנמכה) לא תהיה נכונה, וזאת בגלל השקיעה המגנטית.

4.    השקיעה מגנטית נוצרת בגלל נטיית מחט המצפן להצביע על הקוטב המגנטי. השקיעה  המגנטית מחריפה ככל שמתקרבים לקוטב. באזור קו המשווה המגנטי - השקיעה היא אפס.

5.    הנטייה המגנטית נגרמת בגלל ההפרש הזוויתי בין הצפון המגנטי לבין הצפון הגיאוגרפי.  ובנוסף - בגלל המתכות השונות המצויות על פני כדור הארץ.

6.    הסטייה המגנטית נוצרת בגלל המתכות השונות שבתוך המטוס, מכשירי טיסה וכו'. בכל מטוס מכיילים את הסטייה המגנטית - ורושמים את תוצאותיה - בדרך כלל על פתקית המודבקת על המצפן.

7.    טעויות האצה / האטה - יש לזכור שטעויות המצפן המגנטי נגרמות כאשר מאיצים ו/או מאיטים מכיוונים מזרח מערב.  האצה והאטה מדרום לצפון וההפך, איננה משפיעה על המצפן.

       בהאצה - מחט המצפן תראה אינדיקציה של פניה לכיוון צפון, ובהאטה,  דרומה.     A.N.D.S - ACCELERATE NORTH, DECCELARATE SOUTH

 8.   טעויות פניה - כאשר פונים מכיוון מזרח/מערב לכיוון צפון - בפניות RATE 1 - יש לעצור את הפניה  לפני ההגעה לצפון (בישראל ° 20 לפני ההגעה לכיוון, פונקציה של קו רוחב ° 32 )   כאשר פונים לכיוון דרום - יש לעצור את הפניה ° 15 אחרי הפניה.  -  U.N.O.S  UNDERSHOOT NORTH, OVERSHOOT SOUTH 

        הערה: עפ"י התיאוריה הנלמדת - עצירת הפניה לפני ההגעה הינה פונקציה של קו הרוחב באזור ביצוע הפניה - קרי, אם אנו מבצעים פניה באזור קו רוחב °32 (ישראל) אזי - יש לצאת מהפניה °32 לפני ו/או אחרי הפניה, וזאת עפ"י כיוון היציאה כמתואר למעלה.

   הפרקטיקה מראה כי תיאוריה לחוד ומציאות לחוד, על כן יש להשתמש במומלץ הנ"ל.   

 

                    

 

הסבר על עבודת המצפן המגנטי