חובבי טיס יקרים

מאז שהוקם האתר, הנני נשאל מידי פעם שאלות שהאתר איננו נותן תשובה עליהם. החלטתי להעלות חלק מן השאלות הללו על הכתב,

על מנת שתוכלו גם אתם לתת את הדעת על האפשרויות הגלומות בעיסוק הטיס.

שאלה:

שלום,

 האתר שלך באמת מלא בהמון אינפורמציה מאלפת ומרתקת ונותנת הרבה מאוד הסברים – כמו, הרבה מאוד תשובות לשאלות שלולא
האתר, לא הייתי יכול להיות מודע להם, אולם, יש לי כמה שאלות שלא קיבלתי עליהן תשובות באתר. התחלתי לחשוב ברצינות על קורס
טיס, זה מאוד מעניין אותי, והייתי רוצה לדעת אילו אפשרויות עתידיות הקורס הזה פותח בפני. על איזה מטוסים אוכל לטוס, האם ניתן
לקנות מטוס, האם ניתן לשכור מטוס. האם רישיון טיס פרטי מקנה אפשרויות לטוס רק בשביל הכייף או שאפשר לטוס גם למטרות עסקיות
בארץ. האם ישנם מספיק שדות תעופה בארץ המאפשרים לטוס ממקום למקום במהירות וביעילות.
אודה לך אם תוכל לתת תשובות לשאלות הללו.

בתודה מראש - שאול

 תשובה:

  שלום שאול,

כבעל רישיון טיס פרטי תוכל לטוס כאוות נפשך בארץ ובעולם. ניתן בהחלט לקנות מטוס פרטי. רוב רובם המכריע של הטייסים משכירים

מטוסים בבית הספר בו למדו.

בעיקרון, ניתן לטוס אל ולכל שדה תעופה אזרחי המוכר בארץ, ובנוסף לעוד כמה מנחתים. (מנחת=שדה ללא מגדל פיקוח) לעניין המטרות העסקיות, תוכל להתקדם בתעופה אם תתאים לכך. הכוונה היא - להוצאת רישיון מסחרי. זה לוקח זמן, היות ואתה צריך לצבור ניסיון ושעות
טיסה, וכרגע מוקדם מאוד לדבר על כך.  כדאי שתתאם איתי טיסת היכרות, בה אוכל לעמוד על הפוטנציאל העתידי שלך. אשמח אם
תתקשר אלי ישירות לתאום.

שאלה:

שלום יוסי,

רציתי לדעת אם אפשר לגשת ישירות לקורס טיס מסחרי, היות ואני מעוניין לעבוד בתחום זה.

תודה – אבנר

תשובה:

שלום אבנר,

אין אפשרות לגשת ישירות לקורס טיס מסחרי, אלה אם כן אתה טייס חיל האוויר . תצטרך לעבור את כל השלבים מההתחלה, על פי
הכתוב באתר ההדרכה, תחת הכותרת "איך מתחילים".

לקורס טיס מסחרי אפשר להגיע רק אחרי שתרכוש ניסיון טיסה של 200 שעות, כשבתוכם, כל מיני משימות ממשימות שונות, וזאת עפ"י
תקנות הטיס.

  שאלה:

שלום יוסי,

אני מטיס בבית סימולטור של מיקרוסופט ויש לי הרבה מאוד שעות טיסה. האם זה יכול לעזור לי, והאם זה מקנה לי הקלות במספר שעורי
הטיסה שאני צריך לקבל.

תודה – אריק

  תשובה:

שלום אריק,

הטסת סימולטורים היא עניין חשוב ויפה, אולם איננו דומה לטיב הטיסה אותו אתה מתעתד ללמוד בקורס טיס פרטי. הטסת הסימולטור
איננה מקנה לך הקלה כלשהי, אולם בהחלט יכולה לעזור לך בהבנה מעמיקה יותר של התהליכים אותם תעבור בקורס הטיס.

שאלה:

שלום יוסי,

אני נווט בחיל האוויר הישראלי בעל 2,000 שעות טיסה. רציתי לשאול איזה הקלות אוכל לקבל אם אצטרף לקורס הטיס האזרחי,
ושאלה שניה, האם אוכל לגשת ישירות לקורס טיס מסחרי.
אודה לך על תשובה מהירה, היות ויש לי כרגע חלון זמנים מוגדר מאוד.

תודה – אבי

תשובה:

  שלום אבי,

 לצערי אינך זכאי להנחה כלשהי. תצטרך לעבור את כל המסלול מההתחלה ועד הסוף. כמו כן לא תוכל לקבל כל הקלה במבחני התיאוריה.
לעניין הטיס המסחרי, צר לי – גם כאן אינני איש בשורה. תצטרך להתחיל את הקורס הפרטי במלואו, ורק לאחר מכן אם תחפוץ,
תוכל להגיע לקורס טיס מסחרי.

שאלה:

שלום יוסי,

אני יודע שיש לי בעיית עיוורון צבעים חלקית. חלום חיי זה להיות טייס. ראיתי אצלך באתר שזה אפשרי, האם נכון הוא הדבר?

בברכה – אביתר

תשובה:

שלום אביתר,

מאז קום המדינה, ידוע רק על 4 מקרים בו נדחו חניכי טיס אזרחי מלטוס, בגין עיוורון צבעים. ישנם הרבה מאוד טייסים עיוורי צבעים הטסים
בשמי המדינה. תצטרך כמובן להיבדק אצל רופא תעופתי על מנת שיקבע כי אתה כשיר לטיסה אזרחית. הבעיה תתחיל, כאשר תחפוץ
להתקדם לקורס טיס מסחרי. כאן הבעיה קשה יותר, אולם גם עליה ניתן להתגבר ברוב המקרים. ישנו טייס ידוע שלא קיבל היתר לקורס טיס מסחרי, הגיש בג"צ וזכה. הטייס הזה מטיס היום בואינג 757 בחברת ישראייר.

  שאלה:

שלום יוסי,

שמי יובל בן 32 גר בחולון. חלום חיי זה להיות טייס. אולם, יש לי בעיית פרופיל צבאי (עשיתי הרבה בלגנים כשהייתי בצבא) שאלתי היא,
האם ניתן לעשות משהו בנדון? אגב, יש לי רישיון נהיגה.

תשובה:

שלום יובל,

ישנה אפשרות לעבור משוכה זו. תצטרך להיבדק אצל פסיכיאטר מורשה מטעם מנהל התעופה האזרחית. העלות היא כ-700 ₪ לפגישה.
אם אתה אדם "נורמאלי ונורמטיבי" – סביר להניח שתצא מהפגישה עם ההיתר המיוחל.

שאלה:

שלום יוסי,

הגעתי אליך במקרה דרך האינטרנט. אני לא יודע אם לא מאוחר מידי עבורי להיות טייס היות ואני בן 37 .

אל תדאג, אין לי כוונה להיות טייס מקצועי, רציתי רק לבדוק/להשתעשע באשליה שגם "זקן" כמוני יכול להצטרף לדבר שכזה. לעניין עלויות
הקורס, אין לי בעיה. אודה לך על תשובתך.

תודה – משה

תשובה:

שלום משה,

קראתי את שאלתך ונבהלתי. אם אתה מרגיש בגיל 37 "זקן", עצתי לך, גש למתנ"ס הקרוב למקום מגורך ותרשם לחוג ל -דוק-  אני בטוח שתמצא  את מקומך ללא כל בעיה, וזאת בהנחה שאין לך פרקינסון. ובתשובה ישירה ורצינית לשאלתך, גם "ילד" בגילך יכול להתחיל
בקורס טיס אזרחי, ויותר מזה, הרבה "זקנים" התחילו את הקורס הפרטי בגיל הרבה יותר מבוגר ממך, והפכו ברבות הימים טייסים
מסחריים לכל דבר ועניין. לידיעתך, בתקנות הטיס אין הגבלת גיל עליון, ולהפתעתך, הגיל הממוצע של חניכי הטיס עומד על 33 לערך.
אם תרצה, אוכל להפנות אותך לאחד מחניכי שהתחיל את קורס הטיס שלו בגיל 65 – וקיבל את רישיונו בגיל 66.
היום, הבחור בן 67 – ולא תאמין, הוא נכנס לקורס הנקרא "הגדר מכשירים" זהו קורס מקצועי ברמה גבוהה ביותר, ובעצם בקורס זה,
מגיעים בדרך כלל לרמה הגבוהה ביותר בעולם התעופה.

שאלה:

שלום יוסי,

שמי אבנר, ואני חולם על קורס טיס כל חיי. כיום אני בן 27 ומתגורר בצפון בישוב קטן ליד כרמיאל. רציתי לדעת אם ישנה דרך קלה ומהירה
יחסית להגיע להרצלייה לשעורי הטיסה, ומה תהיה בערך העלות הכללית של הקורס, ומה זה כולל.

תודה – אבנר

תשובה: 

שלום אבנר,

צר לי, אולם אין לי כל נוסחת פלא על הגעה מהירה וזריזה לשדה התעופה הרצליה. כל הגעה כזו לשעת טיסה אחת, תגזול ממך יום שלם.
עצתי לך, להישאר בצפון ולנסות את מזלך בשדה התעופה חיפה. במידה ובכל זאת תרצה להגיע ללמוד טיסה בהרצליה, כך בחשבון
שהעלויות שלך יהיו גבוהות מאוד בגין הנסיעות ובזבוז יום שלם על כל שעת טיסה שתקבל.

שאלה:

שלום יוסי,

אני מרכיב משקפיים, אבל רואה היטב. האם יש סיכוי לאחד כמוני להיות טייס? אגב, הראייה שלי היא 6/6 .

בתודה – רובי

תשובה:

רובי שלום,

במידה והראיה שלך תקינה כפי שאתה כותב, הרכבת משקפיים איננה נחשבת מגבלה כלל וכלל.

שאלה:

שלום יוסי,

הייתי רוצה להתייעץ איתך לעניין הדרכת טיסה בארה"ב. שמעתי שהמחירים שם זולים באופן משמעותי מהארץ,
אם תוכל לעדכן אותי – אודה לך מאוד.

תודה – שחר

תשובה:

שלום שחר,

לצערי, אין שחר לעניין. בזמנו, לפני למעלה מ-10 שנים – היו דברים בגו, כיום – לא כך הוא הדבר. והסיבות הן פשוטות לחלוטין:
1. כיום, לאחר האמרת מחירי הדלק ומחירי הביטוח (שהם המרכיב העיקרי בעלויות הטיסה) מחיר שעת טיסה נע בין 75 ל 100 $ ,
תלוי היכן אתה טס.
2.
צריך לקחת בחשבון את הטיסה הלוך ושוב לארה"ב
3. צריך לקחת בחשבון את עלות הכלכלה (שכר דירה, אוכל וכו') למשך התקופה – כשלושה חודשים.
4. צריך לקחת בחשבון את ההסבה לרישיון טיסה ישראלי.

לידיעתך, טייס בעל רישיון טיסה אמריקאי, המעוניין להסב את רישיונו לרישיון טיס ישראלי, צריך לעשות הסבה לצורך זה. הסבה זו
גוזלת עוד כ-בין 15-20 שעות טיסה, במחירי הארץ כמובן. כמו כן, יש לגשת לשתי בחינות בתיאוריה, חוקת אוויר ורדיו טלפון, בעלות של
כ-2,000 ₪ (כולל הלימוד והאגרות השונות למינהל התעופה).

עכשיו צא וחשב:

1. בהנחה שסיימת את הקורס בארה"ב ב-40 שעות טיסה בלבד (שם זה אפשרי – בארץ כמעט ואין חיה כזו) ובהנחה שמצאת
בית ספר לטיסה שגובה ממך רק 80$ לשעת טיסה = 3,200$.
2. טיסה הלוך ושוב לארה"ב  =  1,000$
3. שכר דירה וכלכלה (מחושב ל-90 ימים ) = 3,000$
4. הסבה לרישיון ישראלי (מחושב לפי 15 שעות טיסה בלבד + 3 שעות טיסת מבחן) = 3,720$
5. תיאוריה + אגרות (ישראל) = 435$
6. אגרת מבחן מעשי (ישראל) = 295$
7. אגרת מבחן תיאורטי בארה"ב = 60$
8. אגרת מבחן סופי בארה"ב = 350$

סה"כ הוצאת רישיון טיס בארה"ב = 7,610$

סה"כ הוצאת רישיון בארה"ב + ההסבה לרישיון ישראלי = 12,060$ = 55,476 ₪.

הסכומים הנקובים הם סכומים אמיתיים, ויהיו טובים רק אם תהיה מוכשר, ותסיים את הקורס ב-40 שעות טיסה, וללא עלויות הכנה
לתיאוריה בארה"ב – עליהן גובים גם כן כסף, בהתאם לשעות הלימוד שתצטרך, אם בכלל.

שאלה:

שלום יוסי, עוד פעם שחר.

עפ"י הפרסומים שקראתי, ניתן לסיים רישיון טיסה בארה"ב בתוך חודש אחד, כך שאם זה נכון, עפ"י חישובך יש להוריד מהעלות
הכללית של השהייה משהו כמו 2,000$ - מה דעתך לסוגיה זו?

 תשובה:

שלום שחר (עוד פעם, וכמה שתצטרך)

נכון, אלו הם הפרסומים. אתה יודע שהפרסומים במדינתנו הקטנה עפ"י כל מיני בתי ספר המפרסמים קורסי טיס הם "40 שעות טיסה
ואתה טייס". אם תבדוק את פרסומי והזהרותיי בתוך האתר, אני כותב בפירוש, שאין אפשרות לסיים את הרישיון בתוך 40 שעות טיסה.
לכאורה, אני תוקע לעצמי גול עצמי, ו"מבריח" את הלקוחות הפוטנציאלים עליהם פרנסתי, אולם, אמת בפרסום היא אבן יסוד החייבת
לעמוד בפני כל מפרסם, ואמינות צריכה להיות כלל ברזל, עניין שלא כך ברוב מחוזותינו לצערי. נכון, "רישיון תוך חודש אחד" עפ"י
הפרסומים השונים בארה"ב – טוב לדוברי אנגלית רהוטה המכירים את המנטאליות האמריקאית על בוריה, ויודעים לעבור את המבחנים התיאורטיים ללא כל עזרה וללא כל הכוונה. אינני מכיר טייסים ישראלים שטסו במיוחד לארה"ב עבור משימה זו, וחזרו אחרי חודש
לישראל עם רישיון טיסה.

ובכל זאת, למי זה טוב?, ובכן, זה יכול להיות טוב לאדם היוצא לשליחות לארה"ב, או לחילופין לאדם הנמצא שם לרגל עסקיו לתקופה
ארוכה. אדם שכזה, בדרך כלל מסודר עם כרטיס טיסה, לינה וכלכלה. אחד שכזה יכול לקזז את סכומי הכסף הר"מ. (כמובן שיצטרך
להוציא את סכומי ההסבה לרישיון ישראלי, אם ירצה בכך)

שאלה:

 שלום יוסי,

אני תלמיד בתיכון בן 16 מאזור רמת גן. רציתי לדעת על איזה נושאים ייחודיים אני צריך לתת דגש בלימודי בבית הספר על מנת להצליח
בקורס טיס פרטי.

תשובה:

שלום לתלמיד ללא שם,

על פי עניות דעתי אתה צריך להשתדל בכל נושאי הלימוד. אולם, לעניינינו, תצטרך להיות בעל הבנה בסיסית באנגלית. אנגלית היא השפה התעופתית הבינלאומית. נכון שלעיתים מגיעים חניכים שרמת האנגלית שלהם היא נמוכה מהנדרש, אולם עם כוח רצון ולימוד עצמי, גם הם מגיעים להישגים ומסיימים את הקורס בהצלחה.

 שאלה:

שלום,

ברשותי רשיון טייס אמריקני, ( FAA PPL ) , יש לי כ 200 שעות טיסה בעיקר על 152 / 172, וכן עוד כ 20 שעות על PIPER ARCHER , PIPER ARROW בדרגת "קומפלקס".( CONSTANT SPEED PROP ).

יש לי תעודה רפואית CLASS III בתוקף, והטיסות האחרונות שלי הן ממש מהשבועות האחרונים, בארה"ב.
יש לי מחשבה לטוס בארץ גם כן. נראה לי שאני רוצה לעשות הגדר מכשירים, הגדר דו-מנועי, והבנתי שיש הגדר נפרד בארץ שנקרא
הגדר לילה.
את כל הנ"ל, נראה לי שאני רוצה לעשות, ע"מ שאוכל לטוס IFR בארץ, וכן להשכיר מטוס דו-מנועי לטיסות ליעדים קרובים בחו"ל.
אודה לך אם תוכל לפרט לי מהו הקוריקולום, או הפרוטוקול הכלכלי ביותר, שיאפשר לי להשיג את המטרה שלי, וכן שיחשוף אותי לשני
המטוסים שהם הכי זמינים להשכרה באופן השימוש שציינתי.
אם האתגר הנ"ל הוא לא 'מטורף' מבחינת ההשקעה ( זמן וכסף ) הנדרשת ממני, אז אני די בשמחה 'אכנס לתהליך'...
גם ברור לי שזה דורש את שניהם, אבל אתה מבין את כוונתי...

בתודה, רענן.

תשובה:

שלום רענן

על מנת להמיר את רשיון הטיס האמריקאי לישראלי בדרגת validation בלבד, תצטרך לעשות שני מבחני תיאוריה - חוקת אוויר ורדיו
טלפון. כמו כן, תצטרך לעבור שני מבחנים באוויר ע"י בוחן מנהל התעופה האזרחית. רק העניין הזה ייקח לך בין 12 ל-20 שעות טיסה,
הכל תלוי ברמתך האישית. למצב זה - (validation) לא תוכל "להעמיס" הגדר מכשירים ו/או רשיון דו מנועי.
ועל כן, ובהתאם לרצונותיך, עליך לעבור את כל מבחני התיאוריה בלי יוצא מן הכלל עפ"י המפורט באתר, ואז לגשת לשני המבחנים
באוויר כאמור. לאחר שתעבור את המבחנים, יהיה לך רשיון ישראלי מלא, עליו תוכל "להעמיס" את כל מה שתחפוץ.
בקיצור - יש לך הרבה עבודה לעשות לצערי, אולם זהו המצב. אגב, גם טייס ישראלי המעוניין לקבל רשיון טיס אמריקאי המבוסס
על הישראלי, מקבל מהאמריקאים validation בלבד, ועליו לעשות בדיוק את שעושים בישראל. נכון, ל-validation אמריקאי (מרשיון
ישראלי) אין צורך במבחנים כלל וכלל, אולם validation זה טוב רק לרשיון טיס פרטי. אין validation לדרגת רשיון גבוהה יותר בשום
מקום בעולם, על פי מיטב ידיעתי.
שעות הטיסה שיש לך, מוכרות כולן לצורך המשך התקדמות בהסבות והגדרים נוספים.

מכתבו של עומרי סודרי (בפורום תעופה קלה של תפוז) מיום 27.3.2007 - שנסע לארה"ב לצורך הוצאת רישיון טייס פרטי.

תודה לכל המברכים, אולם אני חייב לומר בגילוי לב שאחרי הכול - "דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

לפני שיצאתי לארה"ב, החשבון שלי היה בעיקרו כלכלי. חשבתי שזה כתוצאה מגילי הצעיר, אבל לאחר התבוננות ממושכת בפורום
"תעופה קלה" במשך השנה האחרונה, ראיתי שגם ה-"מבוגרים" עושים את אותו החשבון הכלכלי. אני לא אומר שהחשבון הכלכלי לא
חשוב, ממש לא, אבל אמר לי פעם מישהו ש-"מה שזול יקר".

לצורך ההסבה בארץ נזקקתי לכ-20 שעות טיסה. אם אני עושה "רק" את החשבון הכלכלי, הוצאתי את אותו סכום (בערך) שמוציא חניך ממוצע
המתחיל ומסיים את הקורס בארץ, וסיימתי את הכול עם רישיון אמריקאי, רישיון ישראלי, ואחלה של "טיול לפני
גיוס". אבל למרות הכול, היום אני יודע בוודאות שידיעותיי בתעופה בכל מה שנוגע בידע תיאורטי ומעשי, אל מול הטייסים הלומדים בארץ,
היה לא משהו, בלשון המעטה. בשלושת החודשים האחרונים בהם ערכתי את ההסבה לרישיון ישראלי, למדתי המון דברים חדשים (גם על
התעופה עצמה, גם על המטוס, וגם על אופן החשיבה של טייס) וגם העלתי בהרבה את הידע הקיים.

אני יודע שעדין חסרים לי המון דברים נוספים, כפי שהם חסרים להרבה טייסים. אני מאמין שטייס חדש יודע לטוס בדיוק כמו שנהג חדש יודע
לנהוג - הוא לא. הלמידה האמיתית מתחילה עם קבלת הרישיון ואני כמובן מצפה ללמוד מכל טיסה וטיסה שאעשה, ולהתייעץ עם מדריכים וטייסים
אחרים תמיד.

זה המקום להגיד תודה רבה ליוסי כהן על הסבלנות הענקית והעזרה הגדולה בקבלת הרשיון לפני הגיוס, אפילו שלפעמים היה נדמה שהמצב
פשוט שיט-אין-יוגורט

זהו זה, רק רציתי להגיד את הדברים האלה. אני מתגייס ביום חמישי הזה (מחרתיים), נשתמע מ-2 צדי הקשר...

חג פסח שמח לכולם,

עומרי.

 

 
עיצוב ובניית אתר: לאה כהן