שאלות ותשובות להכנת חניך טיסה לפני יציאתו למבחן סופי לקבלת רשיון טיסה

1. מודיעין טייס: תפקידיו, והאינפורמציה שהוא מספק
מתן שרותי פיקוח ובקרה על תנועה אווירית במרחב מדינת ישראל. בינהם, קבלת מרשה טיסה רגילים וחריגים עבור המרחב האווירי במדינה, ותאום הטיסה עם כל מגדלי הפיקוח
הרלוונטים בהם יעבור ו/או ינחת המטוס מגיש המרשה.
כמו כן, לתת מידע תעופתי רלוונטי לטייסים. (מזג אוויר חריג, אזורים סגורים לטיסה ו/או חריגות שונות לזמן אמת.

2. ספר המטוס: מהו ההבדל בין הדפים האדומים לצהובים

הדפים האדומים משמשים לתיעוד תקלות במטוס, ואילו בצהובים מתועדים היתרים מיוחדים הניתנים למטוס. תקלה הנרשמת בדפים האדומים,
נרשמת רק שם. היתרים מיוחדים הנרשמים בדפים הצהובים, מועברים גם לדפים האדומים.

3.   איזה מסמכים צריכים להיות במטוס

תעודת כושר טיסה, תעודת רישום בעלות, רשיון רדיו טלפון של המטוס.

4. נחתת בשדה מסויים, והתעכבת במקום מעל 24 שעות - מה עליך לעשות לעניין
D I ?
DI תקף למשך 24 שעות מרגע שנירשם.  למקרה שמדובר מעל ל- 24 שעות, יש לדאוג לביצוע DI חדש בידי מי שמוסמך לכך. במידה והטייס יודע מראש שהוא זקוק לטיסה במשך מספר ימים
(טיסה לחו"ל ו/או טיסה לאילת ושהייה למשך מספר ימים) הוא צריך לבקש מהמכונאי המוסמך לכך לבצע עבורו WI – ביקורת שבועית התקיפה לשבוע שלם.
גם כאשר ישנה ביקורת שבועית והטייס מקיים כמה טיסות בתקופה זו, אחריות הבדיקה החיצונית לפני כל טיסה וחתימה בספר המטוס במקום הרלוונטי חלה על הטייס מפקד באותה עת.

5. דיווחת מעל נקודת דיווח חובה ולא קיבלת כל מענה מהפקח - פרט פעולותיך

להמשיך לטוס בנתיב שתוכנן בהתאם למפת הנתיבים, אם צריך לטפס או להנמיך, יש לעשות זאת בהתאם למירשה שהוגש ואושר ובהתאם למפת נתיבי התובלה.
במקביל, יש להמשיך ולנסות ליצור קשר שנית אם הפקח.

6 . למה משמש הכבל המתוח מזנב המטוס לכנפיים? מה יקרה אם הכבל יקרע בזמן טיסה.
הכבל הזה הוא אנטנה אחת מתוך שתי אנטנות המשמשות את מכשיר הניווט ADF . הכבל משמש  לשמע קוד המורס של תחנת NDB מסויימת.
אם הכבל יקרע, לא נקבל שמע של קוד מורס התחנה המשדרת. האנטנה השניה הינה אנטנת LOOP הנמצאת בגחון המטוס ונותנת חיווי של כיוון יחסי מהמטוס לתחנת ה- NDB הנמצאת על הקרקע.

7. סוג הדלק בשימוש

דלק תעופתי כחול 100LL

8. סוג השמן בשימוש

SAE 20W-50 or SAE 40

9.קבלת מהפקח לחץ QNH במחניים - מה יראה מד הגובה
את גובה השדה מעל פני הים (884 רגל)

10.   מהו לחץ האוויר בגלגלי המטוס עליו אתה נבחן
(C-172 )
גלגל אף: 34PSI   גלגלים ראשיים: 28PSI

11. הפסקת חשמל כללית באוויר - א.כיצד ישפיע העניין על המשך הטיסה  ב. האם המנוע יכבה

א. הממכשירים העובדים על חשמל לא יעבדו יותר והם: מד פנייה והטיה, רדיו, מדפים, תאורת תא, מחווני דלק, אורות ניווט, מכשירי ניווט, טרנספונדר (גלגלים מתקפלים אם ישנם – לא ירדו/יעלו)
ב. המנוע ימשיך לעבוד כרגיל.

12. הלחץ באינדיקציית הווקום = 0  - אלו מכשירים יפסיקו לעבוד אם בכלל

מכשירי הג'ירו: מד אופק מלאכותי, מצפן ג'ירוסקופי

13. בבד"ח עם הרוח הנך מגלה כי בלם ימין שוקע - פעולותיך

הודעה למגדל, נחיתה רגילה. לעצירת המטוס על הקרקע יש להפעיל את דוושת הגה כיוון ימין מול בלם שמאל באופן כזה שתישמר יציבותו של המטוס בריצת הנחיתה על ציר המסלול עד לעצירה המלאה.

14. במטוס -  פסיעת פרופלר קבועה, אם יש בזה חיסרון מהו
?
יצירת גרר גדול בפסיעה גסה לעומת גרר קטן בפסיעה עדינה.

15. בטיסה בנתוני שיוט הנך נאלץ להחזיק רגל ימין לחוצה חזק על מנת לתאם את המטוס
    האם באוויר ניתן להקל -  האם על הקרקע ניתן לתקן
א. באוויר, במידה וקיים במטוס מקזז הגה כיוון, ניתן לקזז ולתקן בהתאמה.
ב. על הקרקע ניתן לתקן ע"י כיוון פחית הקיזוז שבזנב המטוס.

16.  בטיסה, ניתזות כמויות של שמן על החלון הקדמי, פעולותיך:

 הודעה לבקר /פקח איתו נמצאים בקשר, נחיתה מיידית בשדה התעופה הקרוב ביותר.   

17.  מה קורה לאף המטוס בהורדת מדפים

עולה כתוצאה מהגדלת העילוי

18.   תירגול נ.א פותחים מנוע כל 500 רגל - מדוע
כדי לחמם את סעפת היניקה המחממת את האגזוז, דרכו חולף האוויר החיצוני המתחמם ונכנס למאייד, וזאת על מנת לוודא שהאוויר החיצוני הנכנס לתוך המאייד יהיה חם על מנת למנוע התקרחות במאייד

19.  בהקטנת סיבובי המנוע אל מתחת ל-1,600 , מעבירים אוויר ל-חם, מדוע

כדי למנוע התקרחות.

20.   בפניה ימינה לדוגמא - הנך משתמש גם ברגל ימין - מדוע

כדי להתגבר על גרר מאזנות ששואף לגרום לאף המטוס לסבסב החוצה מהפנייה.

21.  בטיסה עם כנפיים מאוזנות הינך משתמש ברגל ימין, איזה מסלול קרקעי יעשה המטוס
  ומדוע?
מסלול טיסה ישר, מפני שאין סיבסוב האף לבדו גורם לשינוי כיוון הטיסה

22.  מהן מגבלות מז"א לטיסות כטר"מ (
CVFR ) לטייס פרטי ללא הגדר מכשירים ו/או לילה ?
ביום בלבד, קשר עין מתמיד עם הקרקע, אין לטוס בין עננים או מעליהם, שמירת מרחק אופקי של ק"מ וחצי בין כלי הטיס לעננים, ראות טיסה של 5 ק"מ לפחות עד גובה 10 אלף ק"מ, ומעל 8 ק"מ.
בסיס עננים המכסים יותר ממחצית השמיים מעל 1500 רגל מעל השדה.

23.  בטיסה באזור ב"ש איבדת התמצאות - באילו אמצעים תשתמש על מנת למצא את הצפון

1. במצפן המגנטי
2. מציאת הכיוון לשדה התעופה בן גוריון עם מכשיר ה- VOR על תדר 113.50

24.  מהיא כמות השמן המינימלית לטיסה במטוס עליו אתה נבחן

5 קווארט

25.  בכנף שמאל מאחורי סמוכת הכנף ישנו צינור צבוע אדום - למה הוא משמש

א. לניקוז עודפי דלק
ב. מהווה נשם איוורור בין טנקי הדלק בשתי הכנפיים.

26.  מהיא כמות הדלק המקסימלית במטוסך, ואיזה כמות איננה ניתנת לשימוש

43 גאלון, מתוכם 3 גאלון לא ניתן לניצול.

27.  בטיסה, מד דלק ימין מראה 3/4 ומד דלק שמאל מראה 1/2 - מהן הסיבות האפשריות

כתוצאה מכך שהמטוס ביצע פניות ימניות (הקפות) המנוע הוזן מכנף שמאל יותר מאשר כנף ימין, כנף שמאל שהינה גבוהה יותר בפנייה כזו הייתה היחידה לספק דלק. (תוך כדי הפניה כמובן....)

 28.  מהי אינדיקציית הקשת הלבנה במד המהירות
קצה עליון – מהירות מותרת לשימוש במדפים
קצה תחתון – מהירות הזדקרות עם מדפים מלא

29.  אש פורצת במנוע בזמן הנעה ו/או הסעה - פרט פעולותיך

המשך התנעה. אם המנוע תפס: מנוע ל 1700 סל"ד בניסיון לשאוב הלהבות למאייד למשך כמה דקות, ואז כיבוי רגיל ואומדן נזק.
אם לא התניע: מצערת לפתוח עד הסוף, תערובת לסגור תוך כדי המשך התנעה
מאסטר, סוויצ' ובורר דלק – סגור.
הפעל מטף

30.  בנחיתת אונס ובנתונים סטנדרטיים, איזה מרחק קרקעי תעבור על איבוד גובה של 1,000 רגל

1.6NM

31.  אנטנות המטוס - הסבר

2 אנטנות VHF , או אחת למכשירי קשר COM 1 ו2 במרכז כנף המטוס. (מעל הקוקפיט)
אנטנת SENSE הנראית כמו חבל כביסה התלוי מזנב המטוס, לשמיעת קוד מורס של NDB
אנטנת LOOP , הנמצאת במין בליטה עגלגלה בגחון המטוס. אחראית לתצוגת מחט ה-ADF
2 אנטנות בצורת V בזנב המטוס – אחראית לתצוגת VOR
אנטנות קטנות בגחון המטוס – אנטנות UHF , אחראיות על DME , וטרנספונדר

32.  מתי צמיג לא יהיה שמיש - חורף/קיץ

כאשר שכבת הגומי העליונה נשחקה לגמרי, ומתחתיה מתגלים סימני בד.

33.  מהי מגבלת הרוח להמראה ונחיתה

רוח הצד המקסימאלית שהודגמה על 172 הינה 15 קשר, והיא מהווה את מגבלת המטוס הרישמית. המגבלה לחניך טיסה ע"פי סיליבוס החברה היא עד 10 קשר צד.

34. כיצד תבצע דילול תערובת

סיבוב ידית התערובת שמאלה, תוך כדי משיכתו החוצה, וזאת עד שמד הסל"ד מתחיל להגיב ומראה אינדיקצייה של סיבובי מנוע עולים. כאשר סיבובי המנוע מתחילים לרדת, מחזירים חצי סיבוב ימינה.
במצב זה המנוע מדולל כהלכה וזאת בהתאם לגובה הצפיפות בו המטוס נמצא.

35.  מהו תדר המצוקה הבינלאומי

121.5 מג"ה

36.  בניווט במהירות מכשירית של 90 קשר מצאת עצמך 5 מעלות מימין לנתיב - מהי עוצמת הרוח
רוח צד= זוית הסחיפה*1.5 – (במקרה שלנו = 7.5 קשר רוח צד.)
רוח גב/אף= פיגור בשניות/לדקה*1.5

37.   בנתוני המהירות של שאלה 36- מצאת עצמך אחרי טיסה בת 10 דקות בפיגור של 30 שניות מהי עוצמת הרוח

רוח צד= זוית הסחיפה*1.5
רוח גב/אף= פיגור בשניות/לדקה*1.5

  38.  באיזה תנאים תפעיל חימום צינור פיטו - הסבר

על מנת למנוע התקרחות בצינור הפיטו, וזאת כאשר התנאים המטאורולוגים מצביעים על כך שהטמפרטורה החיצונית עלולה להיות אפס מעלות בגובה רום הטיסה שלנו.
(או מתחת לאפס מעלות בהמשך הטיפוס לגובה) את צינור הפיטו נפעיל כאשר נגיע לגובה בו הטמפרטורה היא 5+ מעלות, וזאת על מנת למנוע התקרחות אפשרית.

  39.  צברת 135 שעות כטייס מפקד. האם אתה רשאי לבצע טיסת
SCVFR - הסבר
לא. רק טייס שצבר לפחות 150 ש"ט כמפקד, יכול לבצע טיסה מסוג זה.

  40.  מהי תצרוכת הדלק במטוס עליו אתה נבחן בנתוני שיוט

כ8 גלון לשעה

41.    ציין את ההבדל בתצורת ראיית האופק (בייחס לאף המטוס) בין פניה ימינה, לפניה שמאלה

בפנייה ימינה, חלקו הימני של אף המטוס נמצא מתחת לאופק, ובפנייה שמאלה רובו מעל האופק

42 .   פרט והסבר מהו
DF
 Df = מציאת כיוון. הטייס מבקש מהבקר/פקח DF על מנת להגיע ישירות לנקודה הבאה בנתיב.

43 .    כיווני המסלולים המפורסמים ב -
AIP של כל מדינה - אמיתיים או מגנטיים
מגנטיים

44.    כיוון הרוח הניתן ע"י הפקח במגדל - אמיתי או מגנטי

מגנטי

45.   שיטת פעולת המדפים במטוס – הסבר

מבחינה מכנית – מתוך מנוע חשמלי המורכב בכנף ימין, יוצא "בורג" המסתובב ומוריד את מדף ימין. כמו כן, כבל מתכת היושב בין שתי גלגלות המסתובבות כאשר "הבורג" מסתובב,
מורידות את המדף הנמצא בכנף שמאל. את המדפים מורידים ע"י ידית המדפים בתא הטייס.


46.     שיטת אספקת הדלק במטוס – הסבר

בצסנה הכנפיים גבוהות, ועובדה זו מנוצלת כדי להעביר את הדלק ע"י כח הכבידה מהכנף למנוע.

47 .   
ELT - הסבר מהו
Emergency locator transmitter - משדר חירום. מתג הנמצא במצב "דרוך" משתחרר ונע קדימה   כאשר קורית תאונה והמטוס
מקבל מכה של 5 G ומעלה (תוך כדי התרסקות ובתנועה קדימה...) המשדר שולח אותות חירום אוטומטית בעת התאונה, השידורים
מתבצעים על תדר חירום 121.5.
למשדר ה- ELT יש בטריה עצמאית והוא אינו ניזון מזו של המטוס.

48 .    היכן ניתן למצא את האינפורמציה לטווח הקליטה של ה-
NDB הממוקם בבן גוריון
ב – A.I.P בפרק המכשירים של שדה התעופה בן גוריון.

49.     מה ההבדל בין הקווים הירוקים לקווים הכחולים המשורטטים במפת הנתיבים

ירוק – נתיב טיסה צבאי/אזרחי
כחול – נתיב טיסה צבאי

50 .   מה זה
VX
Best angle of clime speed - מהירות הטיפוס שתתן טיפוס מקסימאלי במרחק הכי קצר. ב-c172  - 59 קשר

51 .   מה זה
VY
Best rate of clime speed – מהירות הטיפוס שתתן טיפוס מקסימאלי בזמן הכי קצר. ב172 – c172 – 76 קשר

52.   חישוב מרחק המראה - מהספר

ראה הסבר מפורט בתאוריית ספר פתוח

53 .   כמות שמן מנוע - (כמה זה קוורט)

מינימום – 5 קווארט, מקסימום – 7 קווארט. קווארט (דומה למילה רבע באנגלית), הוא רבע גלון. גלון הוא 3.78, ולכן קווארט אחד שווה ל 0.95 ליטר

54.    האם מותר לטוס עם 3.5 קוורט ?

לא, ראה 53.

55.   בהפניית סטיק ימינה, מה עושה מאזנת ימין ?

עולה

56.   תאור מערכת החשמל וההצתה

ניצוץ למנוע מסופק ע"י 2 יחידות מגנטו, ו2 פלאגים בכל צילינדר. המגנטו הימני מספק הצתה לפלאג הימני-תחתון, והשמאלי-עליון, והמגנטו השמאלי לפלאג השמאלי-תחתון והימני-עליון.
פעולה תקינה של המנוע תהיה על 2 המגנטו יחד, מפני שכך בערת התערובת (אויר ודלק) טובה יותר.
מערכת ההצתה והמתנע נשלטים ע"י מתג מסתובב בצד שמאל של הפאנל, שבו 5 מצבים: off,r,l,both,start . בתפעול נורמטיבי משתמשים במצב BOTH ,
למעט בדיקות מגנטו או מצב חירום. כאשר מתג המאסטר פתוח, סיבוב המפתח ל - START יספק חשמל לסטרטר, שבתורו יסובב את המנוע כפעולת התנעה התחלתית.

57.   מהו הפס האדום על הצמיג - מה תפקידו

להוות אינדיקציה במקרה שהצמיג זז במקומו באחת הנחיתות. במקרה והפס איננו מהווה את ההמשך המצוייר על הג'נט, אסור לצאת לטיסה במצב זה!

58.   המתנע - מה זה?

גורם לסיבוב המנוע בכח המצבר כדי להשיג הצתה ראשונית

59.   פתח אוויר סטטי - מה זה

חריר בגוף המטוס, שדרכו נכנס אויר למערכת. הלחץ הסטאטי משמש לאינדיקצית מד הגובה ומד שיעור הנסיקה. (סטאטי + פיטו, משמש לקביעת מהירות IAS)

60 .  האם מותר לטוס עם תקלה פתוחה

לא, יש לוודא שכל התקלות סגורות לפני יציאה לטיסה.

61 .   משמעות יתרת השעות בראש הדף הנוכחי

הזמן שנותר עד לביקורת הבאה במוסך.

62. מה זה מגנטו

מגנטו הוא רכיב במערכת ההצתה של המטוס. תפקידו לספק פולסים חשמליים למצתים. ב c172 ישנם 2 מגנטו, כדי שיהוו גיבוי אחד של השני במקרה של כשל באחד מהם.

63.   האם המנוע יפעל ללא אף מגנטו

לא, כי אז לא יווצר ניצוץ שיפוצץ את תערובת הדלק והאויר בבוכנה

64.  
ADF - הסבר על אותות המורס המתקבלות ממנו
אותו המורס נקלטות במטוס באמצעות אנטנת הSENSE  במטוס. לכל תחנת NDB יש אותו מורס המזהות אותה, ובאמצעות האזנה להם ניתן לוודא שאנחנו אכן מכויילים על התחנה הנכונה.

65.   מה עושים באובדן קשר

ראה נוהל "אובדן קשר" בתאוריית RT .

66.   מה תפקידו של ה-שימי-דמפר? (משכך צידי)

למנוע  את ה"רטט" הצידי של הגלגל בריצת ההמראה/הנחיתה.

67.   מהי המהירות המירבית בנתיבי
CVFR ישראל
180 קשר.

68.   מדוע קצה הכנף מעוגל כלפי מטה
כדי להקטין מערבולות קצה כנף, הגורמות לגרר מושרה גבוה.

69.   מהו תפקידו של המשכך הקידמי, ואיך נבדוק אותו בבדיקות החיצוניות ?

לבלום זעזועים על גלגל האף. נבדוק שהוא נראה תקין ויבש, ואין סביבו נזילות. בבדיקה החיצונית, נלחץ את אף המטוס כלפי מטה ונוודה כי המשכך מחזיר את אף המטוס מעלה למקומו הטיבעי.

70 .  במפת
CVFR ישראל – האם הכיוונים הרשומים במפה – מגנטיים או אמיתיים ?
מגנטיים

 

 



 

 

 

 

 

זיכרו: יש לגשת למבחן עם הפריטים הבאים:

 

1.  פמ"ת מעודכןן
2. מפת אזורי האימון הרלוונטיים + מפת נתיבים מעודכנת
3. טופס משקל ואיזון
4. טופס עזר לניווט
5. ספר המטוס עליו נבחנים
6. כל הרשיונות הדרושים למטוס (רישיון רדיו אלחוט, תעודת כושר אווירי, תעודת רישום בעלות)
7. רשיונות האישיים הדרושים לטיסה. (רשיון טיסה + תעודה רפואית תקפים)

את רוב התשובות לשאלות הנשאלות בבנק שאלות זה תמצאו בשלושת התדריכים הר"מ. במידה ולא קיבלתם תשובה לשאלה ספייציפית, יש לחפש במקורות מוכרים אחרים כגון:

ספר המטוס
חוקת אוויר
A.I.P

אלה הם התדריכים בהם תקבלו את רוב התשובות לשאלות הנ"ל:

 

שיהיה בהצלחה במבחן המעשי

 
עיצוב ובניית אתר: לאה כהן