דבר הטייס בן:
כמה מילים על הקורס
החיידק לטיסה היה קיים בי עוד בצעירותי, כשניגשתי לפני 22 שנים לשדה התעופה הרצליה וסיפרתי שאני רוצה לעשות קורס טיס פרטי אבל יש לי בעיה אחת קטנה, אני על הספקטרום של עיוורון צבעים, ועוד איזה צבעים? אדום וירוק.. מיד הזדעקו כולם שיהיה לי מאד קשה לקבל היתר להתחיל את הקורס. נשלחתי לרופא תעופתי שאכן אושש את ה"תקלה" והמליץ לי להילחם בתחנות הרוח כדי לקבל את האישור לעשות קורס טיס פרטי. בגיל 24 בחרתי שלא לעשות כן.
21 שנים מאוחר יותר, נשוי, שלוש בנות, משכנתא, החלטתי שעכשיו זה הזמן למלחמות.
ליוסי הגעתי בטעות.. חיפשתי בגוגל קורס טיס פרטי והגעתי לאתר שלו. מיד הרמתי טלפון, ויוסי בעל הקול הרדיופוני, אחרי שתיחקר אותי במשך 10 דקות, קבע חד משמעית: "אתה יכול לעשות קורס טיס פרטי ואם תרצה גם תוכל להתקדם בענף התעופה רחוק מאד". אהה.. כן, לא בדיוק סיפרתי ליוסי על ה"תקלה" עם הצבעים.. מיד אחרי שסיפרתי לו.. אמר, וכנראה מי שמכיר את יוסי שמע את זה 1000 פעמים בחיים, "אין חיה כזאת". אתה תוכל לעשות קורס טיס גם עם תקלת אי ראיית צבעים. זה מילא אותי באנרגיות מטורפות, שאולי עכשיו בגיל 45 אני אוכל להגשים את החלום..
קבענו להיפגש לטיסת הכרות.
תדריך לפני, תחקיר אחרי ומיד הבנתי שלא מדובר כאן בעוד איזה מדריך טיס. החיבור היה אמיתי מהשנייה הראשונה. אני זוכר שעל התעודה הרפואית שלי היה כתוב "טיסות CVFR יום בלבד". אני זוכר את יוסי אומר לי שבאמצע הקורס הוא ידאג שההערה הזו כבר לא תופיע שם..
מהשיעורים הראשונים את מרגיש שיוסי מלמד אותך לרמה הכי גבוהה האפשרית. הוא לא מוותר, הוא לא נותן לך לוותר.
ליוסי מעלות רבות, אחת מהן, היכולת שלו להבין מה קורה לך בראש, לנתח את זה עוד לפני אתה בעצמך יודע מה עובר עליך. ויוסי, בדרכו שלו יודע בדיוק על איזה כפתור ללחוץ כדי שתרגיש בדיוק את מה שאתה צריך להרגיש. השיעורים הראשונים קשים.. אתה מנסה לעמוד בציפיות, לומדים הרבה, ויוסי תמיד נמצא שם, בטלפון, ב-WHATSAPP , במייל כדי לענות על כל שאלה, לתת את הטיפ לשיעור הבא..
ואז הגיע השלב שכל גבר בן 45 עם ילדים ומשפחה מתבאס ממנו: "תיאוריה". עכשיו אני צריך לשבת וללמוד?? מההה?? אז זהו, שאפילו כאן יוסי עושה לך את הלימוד למשהו קל, ברור, נהיר ומובן ונותן לך חבילה של מצגות, מסמכים שברגע אתה קורא אותם אתה עובר את המבחנים בלי בעיה. ואני חייב להגיד שלמרות חיים מאד עסוקים, משפחה, הייטק, סטארטאפים, המצגות והמסמכים כתובים בצורה כל כך טובה שהייתי צריך ללמוד יומיים שלושה לפני כל מבחן כדי לעבור בציונים גבוהים. (אזהרה: לא כל אחד יכול ללמוד כזו כמות חומר בזמן קצר.. ההמלצה היא לשבת וללמוד כמו שצריך לפני כל מבחן)
כמות השיעורים שירדתי עם הרגשה של "איזה חרא של טיסה הייתה לי" דווקא מהצד של יוסי תמיד קיבלתי את הצדדים החיוביים וה"זפטה" שמחזירה אותך למציאות: "אתה עוד עם חלב על השפתיים, מה אתה מצפה לטוס כמו מישהו עם 12,000 שעות??". יוסי תמיד ידע להגיד את הדבר הנכון כדי לשים את הכל בפרופורציות הנכונות.
אז כן, יוסי גם תיפקד כפסיכולוג הראשי שלי.
ככל שהקורס התקדם, יוסי לא מוותר על שום דבר בכל מה שקשור להטסה. הקפה אחרי הקפה, נחיתה אחרי נחיתה, "אתה לא מגיע בקשר אחד פחות מ-65. מבחינתי תגיע ב-70 ולא ב-64", או "אתה לא מגיע ברגל אחד פחות מ-1,200 רגל".. יוסי דאג להכניס לך לראש שיש הרבה מאד צורות של הטסה, אבל יש רק דרך אחת שהיא הנכונה, הבטוחה והיעילה ביותר.. והרבה יותר מזה, יוסי מלמד אותך לצפות כל פעם כמה מהלכים קדימה, ממש שחקן שחמט בשחקים.
וכן, זה עושה לך משהו כבנאדם, פתאום כל מה שאתה עושה שם למעלה מתחיל להשפיע על צורת קבלת ההחלטות שלך בעבודה, מול האישה, מול הילדים...
אז, אתה לא לומד רק טיסה אצל יוסי. לא חושב שיש תואר אקדמאי שיכול ללמד אותך מה שיוסי יכול ב-50 שעות בשמיים, ואני יודע.. יש לי שלושה תארים כאלה.
כמה נקודות שיא יש בקורס הזה, הראשונה היא היציאה לסולו הראשון, זה שפתאום יוסי יוצא לך מהמטוס, שואל אותך "איך אתה מרגיש", עונה "סבבה" ואז הלב שלך יורד לתחתונים.. המשוגע הזה נותן לך להטיס את המטוס שלו לבד.. בלעדיו.. והוא בדרך שרק נותנת לך ביטחון, נותן לך את הצ'פחה ומוציא אותך לדרך. המראה, הקפה, נחיתה ואז החיוך הזה של יוסי שעשית את זה, שמעכשיו הכל יהיה שונה.. וזה כל כך נכון, מעכשיו אתה ממש מתחיל ללמוד. ואז עוד סולו ועוד סולו ופתאום אתה יוצא לסולו אזורים, 45 דקות שלך לבד באזור האימון כשיוסי משגיח עליך מהמגדל בהרצליה.. ואז לומדים קצת טיסת מכשירים בסיסית וטיסת לילה..
אגב טיסת לילה, יוסי סידר עם המגדל בחיפה שיוציאו איזה פנס ויהבהבו בו כשאני בדיוק מגיע לנחיתה בחיפה ושאל אותי איזה צבע אני רואה.. עניתי.. ואז ביקש ממני להוריד את האוזניות כשהוא מסדר עם המגדל עוד הפתעה בשבילי.. ושוב, גישה לנחיתה ופנס מהמגדל, יוסי שואל מה אני רואה, אני עונה.. אחרי הנחיתה, בדרך למלון בחיפה (עשינו 3 שעות טיסות לילה בחיפה) יוסי מודיע לי שהחל משבוע הבא ההערה שבה אני מוגבל לטיסות יום תורד מהתעודה השלי מאחר ואני רואה את הצבעים בצורה מושלמת במציאות הטיסה..
ואכן, יוסי מוציא מכתב, ואני מקבל תעודה שבה אני יכול לטוס ללא הגבלות!! – מדהים!! יוסי הבטיח ויוסי קיים..
אח"כ ניווטים, סולו ניווטים, יוסי לא מוותר על פיפס, כל דבר שקשור להטסה אתה צריך לבצע בצורה המקצועית ביותר, לא מוותרים, לא כלום. סדר הפעולות לפני הנעה הוא אותו הסדר, אין קיצורים, אין שינויים, שום דבר, מה שלמדת בשיעור 1 אתה מבצע אחד לאחד בשיעור 40 ואם לא, אתם כבר תשמעו את יוסי.. הוא ידאג להבהיר לכם את זה.
ואז מגיע היום שבו יוסי מגיש אתכם למבחן, כמה שיעורים של הכנה, יוסי קובע חד משמעית: "אתה מוכן. אתה עובד בלי בעיה.." ואתה מרגיש.. "הוא משוגע. מי יעביר אותי? איך? ככה?? ואז המבחן הראשון, ואתה עובר!! ואז המבחן השני ואתה עובר. ויוסי אחרי המבחן, בפנים די חתומות ולא כאלה מתרגשות אומר לך.. "אני ידעתי שתעבור בלי בעיה"..
ועכשיו יש לך רישיון טיסה או כמו שיוסי אומר, "עכשיו קיבלת רישיון להתחיל ללמוד לטוס".
כמובן שכבר נרשמתי לקורס מכשירים, וכמובן שיוסי תמיד נמצא שם ליד, מלווה, מייעץ, עוזר לתחקר, ופשוט נמצא שם כדי לעשות אותך הרבה יותר טוב ממה שאתה.
יוסי מנגיש את הידע שלו בצורה כזו שאין לך דרך אחרת חוץ מלהצליח. יוסי נותן מעצמו ואת עצמו 24 שעות ביממה.
יוסי דורש מצוינות. הוא לא מתפשר!!
יוסי הוא המורה שלי, הפסיכולוג שלי, האדם שאני מתייעץ איתו בכל דבר שאני נפגש איתו גם שלא קשור לעולם הטיסה, וגם לא מתבייש להגיד שיוסי לא פעם הרגיש כמו אבא מספר 2 שלי.
אז יוסי, אין מספיק מילים כדי להודות לך על זה שעשית ממני טייס, על שהגשמת לי חלום ישן, על שהפכת אותי לאדם טוב יותר. אני לא מסכם שום דבר כי יש לנו עוד דרך ארוכה יחד.
באהבה ובכבוד אינסופי
בן.
בן וירון חוגגים את קבלת רשיון הטיסה |